Tuesday, Jun 27, 2017
HomeÎn curând, în jurul lumii ... româneștiGEORGE DUMITRIU, un chitarist din Amsterdam

GEORGE DUMITRIU, un chitarist din Amsterdam

GEORGE DUMITRIU, un chitarist din Amsterdam

https://www.facebook.com/sanemgeorge/?pnref=story.unseen-section

Prin intermediul lui George am descoperit-o pe Sanem Kalfa, turcoaica solistă care a câştigat la Montreux în 2010. Un nou disc se anunță în primăvara lui 2017, probabil și un turneu în România, cum ne-a obișnuit George de câțiva ani încoace. Dar și trioul chitaristului, DUMITRIO, are un al doilea album discografic aproape gata – Proverbe”. De asemenea, ALEX SIMU QUINTET are în lucru „Echoes of Bucharest”, cu George la vioară.

Un an plin pentru George, pe care eu unul l-am filmat prima dată prin 2005, La Timișoara, într-un soi de workshop final al Facultăţii de jazz „Richard Oschanitzky”, alături de câțiva profesori grei, români și americani…

12 martie 2017, ora 22, portret George Dumitriu difuzat în cadrul emisiunii Remix”, la TVR 3: http://tvr3.tvr.ro/duminica-la-remix-jazz-blues-i-hardcore-din-europa_19074.html

„Nu eram aşa de legat de România în 2006, când am plecat, prin urmare relocarea a fost treptată, n-am simţit o barieră. Dar când am revenit de la Amsterdam, am observat că sunt atâtea lucruri frumoase aici. Cât despre oameni, când am venit în turneu pe la Oradea, Cluj, Timişoara, am observant ce faină este generaţia mea, cu exponenți interesaţi să deschidă drumuri nebătărorite pe aici, să aducă muzica nouă, o adevărată schimbare la faţă în comparaţie cu ce lăsasem când am plecat la studii. Ca să nu mai spun că la Amsterdam eu sunt printre muzicieni, nu am treabă cu comunitatea românească. Dar când am ieşit în stradă pentru Roşia Montană, am descoperit foarte mulţi români şi acolo, apoi ne-am revăzut în situaţii similare.” Aşadar el e George, cam scump la vorbă (de unde şi ieşirea la rampă a povestitorului), chitaristul de jazz originar din Bacău. Se ştie cântând rock, apoi jazz din liceu, tot timpul, dar cu un nou impuls după absolvirea Conservatorului… la vioară, pentru că-i mai sufla şi familia în spate, aşadar avea o misiune de îndeplinit. Despre chitară ar mai fi de spus că a început să o studieze lejer, de pe la 11 – 12 ani, dar când l-a avut alături şi pe pianistul Sorin Zlat (acum poate cel mai titrat instrumentist din generaţia nouă) n-a mai ştiut decât de jazz.

Aşadar, George Dumitriu face parte din generaţia jazzului românesc a mileniului al treilea – o companie deosebită, ai cărei membri pot cânta de la egal la egal cu vedetele genului de oriunde. Cu câţiva instrumentişti a fost coleg şi pe drumurile Europei : „Cu Cătălin Milea, Sebastian Burneci, Alex Simu – noi am plecat cumva împreună în Olanda, Alex fiind primul care a defrişat drumul spre Groningen, în nordul Olandei. Ar mai fi Laurenţiu Zmău, Sorin Zlat… Bineînţeles, în Olanda ne ştim bine cu bateristul Eugen Gondi.” Probabil că americanii de la Timişoara i-au făcut foarte bine în decizia de a se înstrăina pentru studiile de jazz. În portretul său (difuzat de TVR Internațional) am beneficiat şi de câteva imagini inedite de la înregistrarea primului disc în nume propriu, cu grupul Re-Bop Unit înfiinţat de chitarist împreună cu saxofonistul coleg Cătălin Milea, alături de alţi câţiva studenţi. S-au făcut remarcaţi încă din 2006, primul an de studii, câştigând la facultate înregistrarea unui disc.

https://www.youtube.com/watch?v=ppVqvLtKgaE

„Am început repede, eram porniţi de la început. Premiul era pentru o trupă care promite şi are iniţiative, iar discul a fost înregistrat avându-l ca invitat pe un mare saxophonist newyorkez, Dick Oatts. Oricum, la câteva luni după ce ajunseserăm, aveam déjà concerte, scriam muzică… Am făcut patru ani de chitară la Groningen, de la zero, apoi masteratul la Amsterdam în cercetări electronice, laptop, acum acolo şi locuiesc.” Plus un stagiu newyorkez, cu acelaşi Milea, după care au revenit. În particular, George articulase un trio încă din şcoala olandeză. Cu o schimbare, trupa DUMITRIO s-a stabilizat şi a început lucrul la primul disc. George este compozitorul principal, dar el socoteşte şi contribuţiile lirice ale contrabasistului italian Mattia Magatelli ori pe cele poliritmice și cu viziune cinematică ale spectaculosului baterist sloven Kristijan Krajnčan, semifinalist al prestigioasei „Thelonious Monk Competition”.

https://www.youtube.com/watch?v=e3JFDu6z-Ns

https://www.youtube.com/watch?v=G2SMwUOc8qU

Din 2012 au apărut şi în România; eu i-am filmat în 2014, la teatrul Mignon din Bucureşti, invitaţi de Cătălin Milea (sub egida „Jazz Compas”) să-şi lanseze primul disc, „Future Nostalgia”. Plecând de la clasic, post-rock, alternativ, electro, folclor, dominanta acestui fusion rămâne specialitatea lui George – procesarea electronică live -, fără a umbri esenţa jazzului, improvizaţia! Foarte interesant modul în care au scos discul, demn de luat în seamă şi la noi. Procedeul aşa numit „crowd-funding” este destul de folosit în Occident, în măsura în care există infrastructura specifică – platforme specializate pe net, care propun posibililor donatori astfel de producţii. „De fapt, compoziţia în sine este o mică parte din munca noastră, e doar un vehicul spre improvizaţie. N-avem mare repertoriu în patru ani, dar tot cântând piesele am descoperit chestii mai profunde, care le-au modificat treptat, aşadar ne-am dat libertate maximă.”

https://www.youtube.com/watch?v=MzQEgWZkYqQ

Sunt multe postările pe net, eu vă fac atenţi la examenul de absolvire al lui George (nu are o superimagine, dar sunetul e superOK, normal), dar şi la alte colaborări, dintre cele mai variate stilistic – cu energica pianistă Kaja Draksler și al său Acropolis Quartet, cu Steven Kamperman Trio, cu Sanem Kalfa –, aceasta din urmă cu mai multe clipuri, dacă tot au lansat şi un disc împreună! Nu în ultimul rând, George îmi explica că este potenţat şi de metropola care l-a adoptat: „În Amsterdam este o scenă foarte puternică şi efervescentă, circulă foarte multă muzică; există şi acel club celebru, Bimhuis, care în 2014 a împlinit 40 de ani. Este foarte important pentru Olanda, aduce multe nume din SUA, dar şi lucruri specific ţării – muzică improvizată, recunoscută internaţional. Deşi mulţi studenţi pleacă înapoi după facultate, este un loc foarte deschis, nu e greu să rămâi acolo şi să te integrezi.”

https://www.youtube.com/watch?v=hxBmD_Yg9uM

https://www.youtube.com/watch?v=BwWLXelH03g

https://www.youtube.com/watch?v=aGvYCOKagDA

Cu românii muzicieni, Dumitriu are o relaţie continuă. La ora interviului nostru interviul nostru, Alex Simu era în top, Marta Hristea (stabilită la Rotterdam) colaborarea fusese doar punctuală. George avea idei de a integra folclorul românesc (cu care l-a corupt deja pe baterist), dar ţinea aproape și de Cătălin Milea, care polarizează de ani zile jazzul nou în Bucureşti. Cel mai important proiect, cu geometrie variabilă, este ROMANIAN JAZZ COLLECTIVE: „Este o bună ocazie să verificăm istoria jazzului românesc, prin lucrările importante pe care le updatăm. Urmăresc ce se întâmplă în ţară, începând cu o trupă care mi se pare foarte în formă şi în forţă de ani de zile – SEBASTIAN SPANACHE TRIO. Dintre chitariştii români, nu sunt prea mulţi cei care să mă fi influenţat. Pe Radu Goldiş l-am văzut doar la tine în emisiune, dar i-am prins pe Dan Ionescu, Toni Kuhn, dar mai cu seamă pe Marian Georgescu din BigBandul Radio şi Sorin Romanescu – de fapt primul pe care l-am urmărit şi cunoscut.” Cu acesta a şi cântat în 2014, cu ROMANIAN JAZZ COLLECTIVE, la Festivalul comisionat în acel an de Lucian Ban, BUCHAREST JAZZ 2014.

https://www.youtube.com/watch?v=bPD3KQrKDIQ

George a fost invitat să colaboreze, în totuşi scurta-i carieră, de celebrul Peter Herbolzheimer, Brussels Jazz Orchestra și Francesco Bearzatti. Cu profesori, de-a lungul timpului, precum Adam Rogers, Mike Moreno, David Gilmore, Ben Monder sau Jesse van Ruller, e clar că chitaristul, violonistul şi compozitorul român debordează de creativitate, dincolo de orice barieră stilistică, aşteptată să erupă din nou şi acasă. Pentru că la loc de cinste în palmaresul său stau şi concertele din ţară, ale cărei scene, muzicieni şi organizatori îl atrag în ultimii ani ca un magnet. „Văd oameni entuziaşti, de unde şi ideea de a contribui şi eu, precum Cătălin Milea cu toată mişcarea «Jazz Compas». El a investit mult timp şi energie acolo, cred că a declanşat o schimbare, alţii ca el încercă la fel şi în vestul României. Cu ce-am văzut în ultimii ani, cred că jazzul a adus şi el ceva nou în cultura română.”

Iată mai sus un teaser al discului de debut al solistei (secondată de chitaristul român și colegii din DUMITRIO), care va fi înlocuit în curând de cel al noului disc. Până atunci, eu vă invit să mai urmăriți o cântare la Amsterdam, din toamna lui 2015, ca și cel mai recent video cu Sanem.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVaSAvkMDxE

https://www.youtube.com/watch?v=_SNK_NsUSWc

Doru Ionescu

Din 2015, TVR 3 (re)difuzează portrete ale unor trupe și muzicieni pop-rock-folk-jazz, din țară și din diaspora, în fiecare sâmbătă şi duminică de la ora 22.00, sub egida Remix! Lista completa a linkurilor catre emisiunile deja difuzate, care se pot viziona online pe site-ul TVR: 

http://tvr3.tvr.ro/emisiuni/remix_14038.html#articole

FOLLOW US ON:
PIPAI – o pasiune
Generaţia mea, Floa

office@alterculturo.com

Rate This Article: